7 důvodů, proč se nejčastěji zpožďují E-commerce projekty

Jednatel firmy Michalis Katapodis
Michalis Katapodis
6 minut čtení

Na jednom ze setkání Projektového klubu jsem zaslechl, že projekt rovná se průšvih. Někteří členové klubu dokonce říkali, že dokončit projekt dle plánovaného termínu je skoro nereálné (při zachování kvality a stanoveného rozpočtu). Tyto výroky neodpovídaly našim zkušenostem v 3IT. Díky častým retrospektivám, používáním agilních metodik a úzké spolupráci s klienty se nám tyto situace nestávají. Přesto jsme s kolegy vytipovali nejčastější bolístky při tvorbě e-shopů ze strany klienta. 

Vize, cíle a budoucnost

Když nevíme, kam a proč jdeme – kam dojdeme? Pokud nemá firma stanovenou vizi, firemní hodnoty a tvrdé číselné cíle, nemá se o co v rozhodování opřít. A stejné to je u projektu. Jinak budete přistupovat k investicím, lidem, procesům, nárokům, když víte, kam a jak se chcete dostat, a jinak, pokud budete věci řešit jen pocitově.

Uvědomte si své velké PROČ chcete nový e-shop, co od něj konkrétně očekáváte, jak by vypadal TEN sen? Je třeba vědět, co chcete, kam směřujete, potom se nám bude na projektu společně o mnoho lépe pracovat.

Kompetence, odpovědnost, zkušenosti, pravidla

Z velké většiny kvalita výsledného projektu závisí na dvou lidech. Jsou to styční důstojníci /product owneři/ projektoví manažeři na straně klienta a dodavatele řešení.  Ti musí znát mantinely projektu. Set jejich kompetencí by měl být veliký, a proto získat dostatečně kompetentního člověka pro tuto roli bývá dosti náročné. 

Očekává se od nich – kromě ztotožnění s vizemi a cíli firmy/projektu – také technické, marketingové, projektové i strategické znalosti. Majitelé často do role vedení vývoje e-shopu usadí marketingového ředitele nebo vedoucího IT oddělení. Ne vždy je to dobré rozhodnutí. Věnujte energii a čas do správného výběru vedoucího e-shopu na straně e-shopu. Nebojte se investovat do jejich vzdělání či do aktivních účastí na konferencích. 

Tunelový pohled, omnichannel 

E-commerce je ekosystém. Nespasí vás technologicky skvělý e-shop na míru, je potřeba jej zasadit do celého procesu fungování firmy a prodejů. Pokud plánujete investovat  do návrhu a tvorby nového e-shopu na míru, mějte na paměti, že jen e-shop vás nespasí. Novou a lepší úroveň nákupu vašeho zboží byste měli implementovat do všech touch pointů. Do zákaznické podpory, kamenných prodejen, zrychlení práce ve skladu... Výsledná omnichannel strategie (využití všech prodejních kanálů pro lepší zákaznický zážitek) vás posune dál než jeden vyladěný prodejní kanál. Vnímejte proto kontext vašeho prodeje v celé šíři a nedívejte se tunelovým viděním jen na jeden prodejní kanál. 

Vlastní stín

Překročit vlastní stín nedokáže nikdo. Jako malé dítě jsem to zkoušel, a fakt to nejde. K tomu, aby byl váš stín překročen, budete potřebovat dalšího člověka. Občas jsme všichni tak hluboce zabraní ve vlastním podnikání a projektech, že žijeme ve zkreslené realitě. Nebojte se proto spolupracovat s externími odborníky, kteří mají profesionální nadhled nad vaším podnikáním, procesy, oborem. Pokud se budete řídit pravidly a pouze vlastními zkušenostmi, určitě se posunete kupředu, ale ne tak rychle, jak by to šlo při sdílení zkušeností s profesionály.

Hamižný syndrom

Často dostáváme poptávky, kde by naši potenciální klienti chtěli násobně zvýšit své obraty, což je i v dnešní době možné. Jeden z našich projektů (e-shop s velkou historií, zákaznickou základnou a měsíčními obraty v řádu 6–7 cifer) se nám povedlo obratově posunout o 690 % (ano, obrat vzrostl 7x). 

S růstem neúprosně rostou fixní náklady a tlak na procesy. Proto je důležité investovat do všech oblastí, tak aby byly vyrovnané. Chcete mít superefektivní e-shop, ale chcete “šetřit” na ERP systému? Dožene vás to. Neusněte na vavřínech, hlavně ne v době, kdy e-shop již pěkně vydělává, a vy si říkáte: Do teď jsme to takto dělali, funguje to, tak proč do toho hrabat a věci upravovat

Trh se mění, konkurence nespí, zákazníci jsou stále více zhýčkaní, protože kdo v dnešní době kontinuálně neinovuje, ten bude za chvíli stagnovat a pak jeho místo nahradí konkurence. Moc dobře víme, že nejde dělat vše najednou, ale je dobré myslet na další kroky a vliv splnění cíle na chod firmy – velikosti skladů, úspory z rozsahu, lidské zdroje, spokojenost zákazníka. Nešetřete, investujte.

Studentský syndrom

Jeho typickým projevem je ponechání věcí na poslední chvíli. Často jím trpí přepracovaní manažeři, kterým je tvorba e-shopu přidána jako další úkol. Tyto situace naštěstí částečně eliminují pravidelné status cally v rámci agilní metodiky vývoje. Určitě to znáte také z druhé strany: nejhorší je, když člověk, se kterým máte úzce spolupracovat, má jiné priority a vy nemáte dostatečnou součinnost. Vedení projektu na straně klienta je časově náročná záležitost. Počítejte s tím, ať zbytečně neohrozíte svůj projekt.

Megalomanský syndrom

“Chci všechno nejlepší”. V některých segmentech tento přístup dává smysl a velký! Ale nejlepší vstupy vám nutně nemusí vygenerovat nejlepší výsledek. V 3IT jsme zastánci myšlenky “dělat vše nejlépe, jak to v současné době jde, a iterativně věci postupně posouvat, zdokonalovat, přizpůsobovat”. Na některé oblasti jde aplikovat paretovo pravidlo, na jiné “better done than perfect”. Ale v oblastech dodání kvality, spokojenosti klienta a oboustranné férovosti kompromisy neděláme. Je třeba si uvědomit, kde opravdu na detailech záleží a naopak kdy je vhodné prostředky, čas či práci investovat do jiných oblastí. 

Obecná kvalita výsledného projektu stojí a padá na lidech, kteří jej řídí. V dnešní době je většina specializovaných firem dostatečně profesionální na to, aby dodaly kvalitní e-shopové řešení. Největší rozdíly, které ovlivňují úspěšnost projektů, jsou procesy, kterými se firmy řídí, a také firemní hodnoty, které definují DNA celé společnosti a vlastně i spolupráce.

Pokud právě pracujete na novém e-shopu společnosti nebo se na něj chystáte, zkuste se podívat na manažera projektu optikou výše uvedených bodů.

Přemýšlíte o změně? Kontaktujte nás

jednatelé společnosti

Buďte v obraze

IM Sraz

IM Sraz

Máme rádi středy, proto poslední středu v měsíci pořádáme pravidelné setkání s přednáškou s tématy točící se kolem e-commerce, podnikání na internetu a marketingu.
Příští IM sraz bude 1. října 2020
na téma Strategie v online od Honzy Kvasničky
Novinky

Newsletter

První středa v měsíci znamená zkoušku sirén. A taky 3IT newsletter plný novinek a tipů ze světa online podnikání, které pro Vás připravujeme již několik let. Buďte v obraze a sledujte náš e-commerce e-mailový měsíčník.
Kdy: První středy v měsíci
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zajímají Vás informace pod pokličkou?

Sledujte nás na sociálních sítích
Dočetli jste se až sem a nenašli jste co potřebujete?
3IT úspěšný e-shop s.r.o
Studentská 17, Ostrava-Poruba, +420 602 449 719
© 2020 3IT úspěšný e-shop s.r.o
Všechna práva vyhrazena.