
Aktualizace legislativy B2C e-shopu nekončí
Legislativní změny pro e-shopaře začaly již v roce 2021 a nyní nás čekají další. Nová pravidla postupně nabývají platnosti i v tomto roce.
Připravili jsme pro Vás přehled nejvýznamnějších změn.
Pojďme se na ně podívat.
STOP falešným recenzím spotřebitelů
Pokud chcete uvádět recenze musíte ověřovat zda recenzi poskytla osoba, která opravdu zboží zakoupila.
V případě, že recenze uvádíte, musíte zveřejnit jak je ověřujete. Informace musí být zveřejněna tam, kde jsou recenze na vašem e-shopu zobrazeny. Ověřená recenze je např. ta, kterou vám napíše zákazník po zrealizované objednávce. Zákazníka můžete vybídnout k hodnocení např. zasláním odkazu, po jehož rozkliknutí se dostane na stránku hodnocení zakoupených produktů. Tím máte splněnu podmínku ověření zákazníka a autentičnost recenze. Další z metod je hodnocení umožnit pouze registrovaným uživatelům. Možností je určitě více. Pokud na e-shopu uvádíte např. průměrné hodnocení – musíte uvést jak jej počítáte. Obecně bude dostačovat odkaz na stránku, kde bude proces výpočtu vysvětlen včetně informací jakým způsobem ověřujete reálnost recenzí.
Negativní recenze nemažte i toto je bráno jako nekalá praktika.
Tlačítková novela
Nově musí být zákazník při potvrzení objednávky upozorněn, že jí musí také zaplatit. Nejsnadnější řešení je upravit tlačítko v posledním kroku košíku “Objednat” na “Objednat a zaplatit” nebo ,,Objednávka zavazující k platbě”. Důležité je, aby zákazníkovi bylo jasně sděleno, že objednávka je závazná a bude po něm požadovaná platba. Informaci o platbě můžete mít taky uvedenou jako text na dobře viditelném místě před uzavřením objednávky. Forma tlačítka je dle nás nejvhodnější.
Tato změna musí být provedena nejpozději do 1.1.2023
Fiktivní slevy ,,pravidlo 30 dnů”
Co to fiktivní slevy vlastně jsou. Typickým příkladem je akce typu Black friday, kdy obchodník uměle na chvíli ceny zvýší, aby je mohl následně snížit a toto snížení promovat jako speciální slevu. Nově bude muset obchodník jako původní cenu, ze které se sleva počítá, udávat nejnižší cenu za posledních 30 dní od dne zavedení slevy. Výjimka platí u zboží s omezenou trvanlivostí a nehmotných produktů.
Novela se netýká prodejních akcí jako jsou :
- Individuální nabídka,
- Věrnostní akce, věrnostní programy,
- 2+1 zdarma,
- Kup 2 výrobky a 3. dostaneš za XX %,
Prodloužení reklamační lhůty
Dodnes měl prodejce 6 měsíců na prokázání, že zboží bylo dodáno bez vad nebo poškození. Nově se tato lhůta prodloužila na 12 měsíců. Pokud se zákazníkovi objeví vada během 12 měsíců od zakoupení, musí prodávající pomoci znaleckého posudku prokázat, že zboží dodal bez závad.
Dodání zboží do 30 dnů
V případě, že máte omezený termín dodání a zboží nejste schopni dodat do 30 dnů je potřeba mít na začátku objednávky tz. ještě před jejím potvrzením o tom uvedenou informaci. Nejčastěji se to bude týkat výrobků na zakázku, nábytku.
Na e-shopu musí zákazníkovi ještě před vložením zboží do košíku komunikovat, jaké poskytuje formy úhrady. Tato podmínka lze jednoduše splnit za pomocí odkazu v patičce na stránku, kde máte vyjmenované všechny podporované typy plateb, často jsou tyto informace doplněny i o typy doprav.
Profilování cen
Pokud na svých e-shopech využíváte personalizované ceny, musíte zákazníka informovat, že uvedená cena byla přizpůsobená automatizovaným rozhodováním a že zobrazujete ceny dle toho z jakého webu zákazník přišel nebo kolikrát e-shop navštívil. Zákazník musí s touto skutečností souhlasit, nestačí jej jen informovat.

Změny na webu a ve VOP
Ve VOP i na webu musí být kombinovaně nově uvedeno:
- Telefon a email,
- Uvést dozorový orgán – dozorový orgán je ČOI + adresa
- Termín doručení – do 30 dnů, pokud není se zákazníkem domluveno jinak
- Uvést způsoby jak vyřizujete stížnosti
- Uvést informaci, že zákazníci u Vás mohou reklamovat zakoupené zboží
- Pokud poskytujete záruku – musíte uveřejnit jak ji poskytujete.
- Návody a záruční listy musí být přílohou emailů jako soubory, nestačí odkazy. Papírový formát těchto dokumentů můžete dát zákazníkovi pouze na jeho vyžádání.
- Pokud poskytujete servis výrobků, je třeba uvádět, jak servis funguje, jak vše probíhá.
- Odstoupení od smlouvy – musí prodejce přijmou v jakékoli formě, prodejce musí žádost potvrdit.
Obchodní podmínky musí být po dokončení objednávky zákazníkovi poslány v exportované podobě jako příloha emailu, nestačí se na ně odkazovat pouze linkem.
Vrácení zboží do 14 dnů
Každý e-shop se pravděpodobně potkal s tím, že mu zákazník vrátil zakoupené zboží v zákonné 14 denní lhůtě nošené, použité či jinak opotřebované. Nově však již takovou vratku může obchodník odmítnout. Novela upravuje znění a to, že zákazník si smí zboží vyzkoušet, ale tak jako by jej vyzkoušel na kamenné prodejně. Tak, aby nedošlo k jeho mechanickému opotřebení.
Pravidlo 90 dnů
Pravidlo 90 dnů v případě použití nekalých praktik a klamavé reklamy. Zákazník Vám v tomto případě může z důvodu použití nekalých praktik zakoupené zboží vrátit až do 90-ti dnů.
Hrozba pokutou
Na vyzvání České obchodní inspekce musí provozovatel internetového obchodu prokázat, že akceptuje novelu zákona. ČOI bude její dodržování kontrolovat a postihovat porušování nových pravidel vysokými pokutami. Evropská směrnice nespecifikuje částku pro pokutu, ale stanovuje maximální výši 4 % ročního obratu e-shopu.
Mohlo by Vás také zajímat


Boj mezi softwarovými giganty na poli AI se zostřuje


Fotoreport: #3 Onlajnov

