Analýza konkurence

Office manažerka Miluše Koštialiková
Miluše Koštialiková
5 minut čtení

Jak už všichni víme, základem úspěšného e-shopu je mimo jiné také předimplementační fáze. Fáze plná tvorby strategií, analýz a návrhů řešení. 

Předimplementační fázi zahajujeme úvodním workshopem. Při něm chceme zjistit maximum informací přímo od majitelů a klíčových zaměstnanců. Nahlížíme pod pokličku, zjišťujeme, jak sami vnímají např. svoji pozici na trhu, svoje největší konkurenty, jaké mají silné a slabé stránky a podobně. Zda se vnímání těchto kritérií ztotožňuje s realitou následně ověřujeme v rámci uživatelského výzkumu, analýzy konkurence a analýzy klíčových slov. Ta se může zdát platná jen pro SEO, ale není to tak. Můžeme například zjistit, že čeští uživatelé mnohem častěji vyhledávají jiné produkty, než o kterých jsme si na začátku mysleli, že jsou nejžádanější.

Dnes se zaměříme právě na analýzu konkurence. Ta bývá velmi úzce spojena také s uživatelským výzkumem.

Co vše analýza obsahuje?

Představte si dokument, který strukturovaně přináší základní poznatky a na závěr vždy shrne doporučení pro vás, tak ať jste lepší, než vaše konkurence.

Základní struktura může vypadat třeba takto:

1. Představení vybraných konkurentů

Zde sledujeme obecné rysy konkurence, sortiment a uživatelskou přívětivost webu – speciální funkce, responzivitu apod.

2. Marketingová lákadla

Snažíme se vysledovat hlavní lákadla jako je dlouholetá tradice, rychlé dodání, doprava zdarma, věrnostní programy, prodloužené záruky atd. A nejen to, co nabízí, ale kde a jak o tom píší, jakou důležitost tomu dávají, např. v banneru na homepage nebo schované v patičce?

3. Práce s produkty

Postupně se propracováváme hlouběji do e-shopů a začneme porovnávat, jak pracují s produkty. Obsahují jasný popis? Mají kvalitní fotografie či používají videa? Uvádějí přehledně datum dodání? Všímáme si drobností jako například – nabízí nám doporučené a související zboží? Máme možnost u produktu zeptat se na radu či vidíme hodnocení produktu? Jak jsou produkty řazeny a můžeme je filtrovat?

4. Analýza podstatných rysů webu

Poté se podíváme na celý e-shop trošku z nadhledu a zajímají nás základní navigační a obsahové prvky, prostě jak je web funkční. Zde se zaměřujeme na tři základní oblasti: 1) hlavní navigace na webu (menu), 2) vyhledávač a našeptávač a 3) zda mají na webu poradnu či často kladené dotazy, jestli píší blog či mají stránku s novinkami, jak používají video aj. 

Víte o tom, že již 5 let pravidelně vždy první středu v měsíci posíláme výběr těch nejdůležitějších informací z e‑commerce scény?

Standardem již je kvalitní našeptávač, který ukazuje nejen možné produkty po zadání prvních pár písmen, ale i náhledové obrázky či kategorie, kde se nachází. Snažme se myslet vždy na to, že zákazníkům chceme nákupy usnadňovat.

5. Nákupní proces

Jakmile známe e-shopy, vrhneme se na praktické části. V téhle kapitole si zkusíme nakoupit produkty (ideálně na všech e-shopech stejné či podobné, pokud je to možné – cena, velikost, kategorie, funkce…). 

Zkoumáme nákupní proces a hodnotíme jej na základě přehlednosti a jasnosti. Nejlepší je nákup dokončit, a pak ho stornovat. Tak se uvidí, jak se jednotliví konkurenti chovají, jaké mají reakční doby atd. V rámci tohoto testování se přijde třeba na to, že jeden ze zkoumaných vůbec na storno nereaguje. A to ani na e-mail, telefon nebo na sociálních sítích. Druhý den dokonce přijde zpráva od dopravce, že zboží převzal. I to se stává. 

Kromě toho je třeba se podívat, v jakém počtu a v jaké podobě přijdou transakční e-maily.

6. Testování zákaznické péče

Následuje náročná část, a to testování zákaznické podpory. Připravíme si modelové situace a vyzkoušíme chat na e-shopu, e-maily, telefonáty i sociální sítě! Tak se zjistí, jak je na tom zákaznická péče vašich konkurentů, co zlepšit a kde jsou potenciální výhody.

7. Marketingové aktivity

Klasická analýza, jaké sociální sítě využívají, kolik mají fanoušků, jak jsou aktivní, jaké příspěvky jim fungují a také jak mají aktivní komunitu. Vše zapsáno do přehledné tabulky.

8. Vyhodnocení

Žádný dobrý analytik vám neodevzdá zprávu jen tak. Vždy je důležitý jasný závěr, návrhy doporučení pro jednotlivé části vašeho e-shopu a podnikání obecně. Závěrečné vyhodnocení je nejdůležitější částí celé analýzy. Avšak také nejtěžší, jelikož po zpracování dokumentu máme spoustu informací, které musíme správně analyzovat, roztřídit a najít to, co je podstatné pro vaše podnikání. Proto analýzy konkurence zpracovávají odborníci, kteří vidí vaše podnikání nezaujatě a s nadhledem a zároveň mají praxi v e-commerce, znají trendy a chování zákazníků.

No a po těchto výzkumech je na řadě obsahová analýza, tvorba wireframů, technická specifikace, následuje tvoření grafiky a poté přichází fáze implementace!

Nikola Jakoubková, project manager: 

DOPORUČENÍ NA ZÁVĚR: Myslete neustále na to, že co funguje u vaší konkurence, nemusí vždy fungovat u vás. Závěry z analýzy konkurence vždy porovnávejte s vaší strategií. Snažte se najít si z každého bodu jen to, co k vaší společnosti sedí a co pomůže posunout vaši vlastní vizi. Pokud například jeden z konkurentů tlačí všude reklamy na nejnižší ceny, ale vy jste ti, kteří se vydali cestou dražšího produktu za odbornost a skvělou zákaznickou péči, rozhodně byste se neměli vydávat stejnou cestou jen proto, že jim to funguje.” 🙂

Přemýšlíte o změně? Kontaktujte nás

jednatelé společnosti

Buďte v obraze

Onlajnov

Onlajnov

Spolupořádáme sérii e-commerce konferencí s názvem Onlajnov. Přinášíme do Ostravy zajímavé řečníky z oblasti e-commerce, marketingu a podnikání a pomáháme tak udržovat i vzdělávat komunitu e-shopařů v našem kraji.
Buďte u toho.
Novinky

Newsletter

První středa v měsíci znamená zkoušku sirén. A taky 3IT newsletter plný novinek a tipů ze světa online podnikání, které pro Vás připravujeme již několik let. Buďte v obraze a sledujte náš e-commerce e-mailový měsíčník.
Kdy: První středy v měsíci
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zajímají Vás informace pod pokličkou?

Sledujte nás na sociálních sítích
Dočetli jste se až sem a nenašli jste co potřebujete?
3IT úspěšný e-shop s.r.o
Nad Porubkou 2353, Ostrava-Poruba, +420 602 449 719
© 2024 3IT úspěšný e-shop s.r.o
Všechna práva vyhrazena.