E-commerce čaj o páté na Clubhouse

Projektová manažerka Nikola Jakoubková
Nikola Jakoubková
4 minuty čtení

Málokdo ještě asi neslyšel o nové sociální síti Clubhouse, která se teprve nedávno objevila i v Česku. I my, jakožto milovníci technologií a online novinek, jsme ji museli vyzkoušet.

A rovnou jsme to spojili s naším oborem jako náhradu za IM srazy a konference, na kterých jsme se rádi setkávali s kolegy z oboru.

Michalis proto v pondělí založil první (a doufejme, že ne poslední) Ecommerce čaj o páté. Mohli jste si zde poslechnout a popovídat si i se známějšími osobnostmi jako je Lukáš Havlásek, Jakub Hermann, Jakub Kos, Mário Roženský, Miroslav Uďan či Adam Kurzok.

Já jsem samozřejmě nemohla chybět, abych vám o tom mohla hned napsat :-)

Pro ty z vás, kteří si nechali tuto “růmku (:-D)” ujít a teď litují, mám pár velmi zajímavých postřehů z diskuze rozdělených do tří základních tematických bloků.

1. Co očekávat v e-commerce od roku 2021

Podle některých diskutujících bude pro mnoho e-shopů největší výzvou tohoto roku udržet tempo loňského roku, který díky covidu obrátil internetové nakupování naruby.

Jakub Hermann z Placementu upozorňuje, aby se provozovatelé e-shopů nenechali v letošním roce natlačit od dodavatelů marketingových služeb do cílů, které nebude možné splnit nebo by mohly znamenat problémy na straně logistiky, skladovosti apod. Mnoho dodavatelů marketingových služeb totiž i pro letošní rok klientům plánuje nárůsty stejné nebo větší jako v loňském roce. Pro některé je to ale naprosto nedosažitelné bez toho, aby jim nevznikaly výpadky v zásobách nebo prodlevy při expedici. 

Loňský rok byl v mnoha ohledech extrémní. Neměli bychom se dívat jen na loňský a letošní rok, ale dívat se více dopředu. Rok 2020 znamenal pro mnohé e-shopy rychlé hašení požáru, narychlo připravované úpravy procesů i funkcí na e-shopu, jen aby se vše zvládlo. Nyní je třeba se nadechnout a začít zase myslet krom operativy také na strategické cíle. 

Nějaké výhody ale loňský rok měl. Byl to ideální čas na nepopulární rozhodnutí, jako je zrušení dobírky, navýšení cen, apod. Provozovatelé e-shopů potřebovali alespoň trochu korigovat množství objednávek, které se na ně valily. Proto k takovým krokům přistoupili. A světe div se - objednávky chodily pořád a nebylo jich málo...

2. Expanze - ano/ne a jak?

Tohle je téma samo sobě a dalo by se nad ním strávit hodiny. V této diskuzi se ale řešila hlavně dvě témata:

  1. Měl by e-shop plánovat expanzi, pokud nemá vyladěný a pokrytý trh v Česku? Není lepší nejprve vyladit český e-shop a pak teprve postoupit dál?
  2. Má smysl najmout si agenturu, která za mne připraví průzkum trhu v daném státě? Bude průzkum trhu kvalitní? Není lepší si najmout přímo v místě country managera?

Tyhle otázky vám nechám nezodpovězené :-) Neexistuje univerzální správná odpověď. Musím ale říct, že názory jednotlivých diskutujících mě v mnohém obohatily a byly opravdu různorodé. 

3. Jak mohou menší a střední e-shopy zůstat konkurenceschopní velkým hráčům

Je třeba se zamyslet nad několika otázkami - jakou mám konkurenční výhodu, v čem vynikám a jakou má můj e-shop přidanou hodnotu?

Jedna z velkých výhod menších a středních e-shopů je určitě možnost přímé komunikace se zákazníkem. Osobní kontakt, důvěra a dobrý vztah se zákazníkem je obrovská výhoda, které byste se určitě měli držet.

Pracujte více se stálými zákazníky, zaměřte se na retenci. Já to říkám pořád...Reference je nejlepší reklama!

Zazněl zde velmi zajímavý názor. Tak nějak jsme to všichni tušili a asi to ještě nikdo neřekl nahlas. Začíná se objevovat mezi českými zákazníky takový sentiment vůči gigantům jako je Alza, Mall apod. Raději si navzájem doporučují menší e-shopy, které chtějí podpořit. Chtějí se z nějakého psychologického důvodu těm největším e-shopům vyhnout. Že by to bylo právě tím, že i při online nákupu touží po osobnějším přístupu a pocitu, že mluví s lidmi nikoli se zeleným mužíkem? 🤐

Musím říct, že Clubhouse přišel opravdu v nejlepší chvíli. Jestli má dlouhodobou budoucnost vůbec netuším. Nyní mi to právě díky takovým diskuzím, jako je Ecommerce čaj o páté ale alespoň trochu nahrazuje kontakt s lidmi, které jsem vždy ráda potkávala na konferencích, našem IM srazu a různých akcích. Je fajn, užít si zase trochu networkingu a načerpat inspiraci od ostatních kolegů.

Proto doufám, že se příští pondělí potkáme na Ecommerce čaj o páté znovu.

Pokud se bojíte, že jej zmeškáte, sledujte na Clubhouse Michalise (@katapodis) nebo Kubu Hermanna (@jakubherrmann).

Přemýšlíte o změně? Kontaktujte nás

jednatelé společnosti

Buďte v obraze

IM Sraz

IM Sraz

Máme rádi středy, proto poslední středu v měsíci pořádáme pravidelné setkání s přednáškou s tématy točící se kolem e-commerce, podnikání na internetu a marketingu.
Příští IM sraz bude 1. října 2020
na téma Strategie v online od Honzy Kvasničky
Novinky

Newsletter

První středa v měsíci znamená zkoušku sirén. A taky 3IT newsletter plný novinek a tipů ze světa online podnikání, které pro Vás připravujeme již několik let. Buďte v obraze a sledujte náš e-commerce e-mailový měsíčník.
Kdy: První středy v měsíci
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zajímají Vás informace pod pokličkou?

Sledujte nás na sociálních sítích
Dočetli jste se až sem a nenašli jste co potřebujete?
3IT úspěšný e-shop s.r.o
Studentská 17, Ostrava-Poruba, +420 602 449 719
© 2021 3IT úspěšný e-shop s.r.o
Všechna práva vyhrazena.