Na únorovém IM srazu vystoupil Jakub Herrmann, PPC specialista a majitel firmy Placement.cz. Cílem jeho přednášky bylo seznámit vás s tím, jak konkurence ovlivňuje růst cen PPC reklam, a samozřejmě také, jak s tím bojovat. Pár nejdůležitějších bodů jsme pro vás napsali do našeho dalšího článku.
Konkurence
Konkurence má dva zásadní vlivy na naše podnikání:
- roste cena za proklik,
- snižuje se konverzní poměr.
Do konkurence patří:
- Přímá konkurence, která je často zdravá a nebývá velkým problémem.
- Velcí lokální hráči, jako Alza, Mall, kdy vstup takového hráče na náš trh či do našeho segmentu může s naším byznysem pořádně zamávat.
- Velcí zahraniční hráči, kteří často na náš trh vstupují velmi agresivně.
- Srovnávače, jako např. Favi či Heureka. Boj s těmito giganty je obtížný, jelikož přemýšlí naprosto jinak než vy.
- A poslední dobou hraje svou roli i umělá inteligence.
Je důležité si uvědomit různorodnost naší konkurence, kam zasahuje, jak se naše segmenty překrývají a jak nás mohou ovlivnit. Podívejme se například na vstup About You na český trh. Z počátku se ze svých kampaních učili a po chvíli do nich neskutečně šlápli, přestřelili všechny potenciální konkurenty a naprosto ovlivnili celou hru. Čím závislejší je naše podnikání na PPC reklamě, tím je důležitější sledovat tyto nové hráče a pochopit i jejich strategii. Velcí hráči totiž vyhodnocují zisk ze zákazníka. Oproti tomu většina malých a středních e-shopů řeší zisk z objednávky.
Jak s tím bojovat?
Když k firmě Placement.cz přijde nový klient, jako první ho čeká velká zpověď. Zjistí si, co je dle majitele konkurenční výhoda, společně vyhodnocují data, zda to i klientovi dává smysl. Nesmíme zapomínat na zákazníky, nechat si udělat dotazníkové šetření, abychom zjistili, zda se jen “rádoby” benefity nepřipravujete o zisk. Zjistit, jaké jsou vaše prémiové služby. Služby, které skutečně chtějí VAŠI zákazníci.
Mezi další otázky patří, co má smysl propagovat? Opět se přesvědčíme, když nám odpoví majitel e-shopu a následně koukneme na čísla, že realita bývá jiná, než si e-shopař myslí. Stále nám skoro vždy platí tzv. Paretovo pravidlo, tj. že 80 % zisku dělá 20 % sortimentu. Kuba doporučuje každému podnikateli otevřít si excel, nasypat tam data o prodejnosti produktů a kouknout se na výsledek. Také je naprosto klíčové znát reálnou marži svých produktů. Díky tomu budete přistupovat k jednotlivým produktům jinak, nebudete tlačit do reklamy segment, který nemá smysl atd.
“Neprodávejte všude, vždy a vše – nejste Amazon!”
Je třeba hledat ideální poměr nákladů do reklamy a vašeho obratu. A to, že dáte, jak říkal Kuba: “bombu” do reklamy, neznamená úspěch vašeho byznysu. Velká nárazová změna ve strategii PPC kampaní může mít velmi rychlé výsledky a nárazově zatížit celý objednávkový proces. Proto je důležité být připraven – od zákaznické péče až po skladníky, ať si zbytečně nenaštvete své zákazníky kvůli prodlevám a problémům s dodáním, neuhoníte své dodavatele a zaměstnance v expedici.
“Hledejte cesty růstu retence, marže a konverzního poměru.”
Kuba se dále věnoval vstupu na zahraniční trh či automatizaci pomocí umělé inteligence. AI může narušit naše procesy. Automat totiž pracuje bez domněnek, pracuje s daty a ta analyzuje.
“Vyhodnocujte – na reálných datech, ne teoreticky!”
Pokud je ve vašem segmentu cena za reklamu ve vyhledávání šílená, podívejte se na obsahové sítě. Může to být ta správná cesta pro vás.
“Vždy výsledky vizualizujte, pomáhá to s vyhodnocováním.“
Na závěr přirovnal PPC ke hře pokeru. Placementu se vyplácí, když se trošku zariskuje, ale vždy musíte držet dobré karty v ruce, pokud je nedržíte, tak neblafujte. Nepodaří se vám takto vyhrát ani nad trhem, ani nad klienty. Nebude to vidět hned, ale vrátí se vám to.
Mohlo by Vás také zajímat


Fotoreport: #3 Onlajnov


Strojové překladače využívající umělou inteligenci

