IM sraz: Jak na strategii e-shopu pomocí OKR

Office manažerka Miluše Koštialiková
Miluše Koštialiková
5 minut čtení

Po půl roční odmlce kvůli COVID situaci jsme se rozhodli uspořádat další IM sraz. A rozhodli jsme se ho udělat mimořádný. Povedlo se nám domluvit s jednou z předních osobností české e-commerce scény. Kromě klasického formátu večerní přednášky a diskuze přibyl celodenní workshop. Naším hostem byl Jan Kvasnička.

Štěstí nám přálo, nouzový stav vláda vyhlásila až od následujícího pondělí a náš 73. IM sraz, který pořádáme ve spolupráci s firmou Placement.cz, tak mohl proběhnout. Začali jsme hned brzy z rána a skončili až večer. Den s Honzou byl nabitý informacemi a tipy, jak pomocí OKR nastavit firemní strategii. A teď Vám přinášíme krátké shrnutí.

Téma workshopu bylo jasné: Stanovte si správné cíle pro růst online projektu/e-shopu pomocí OKR prakticky.

Nevíte, o čem je OKR? Základní popis najdete v těchto slidech. Ve zkratce se jedná o metodu, díky které se naučíte správně plánovat a prioritizovat. Honza doporučil knížku od Johna Doerra: Measure What Matters, jednoho z prvních manažerů, který začal tuto metodiku aplikovat a přinesl ji z firmy Intel do společnosti Google. Díky OKR a vzniklým strategiím roste například Heureka, Alza či zahraniční giganti jako Netflix a Amazon, ale také malé rodinné podniky o několika lidech.

Mít jasnou strategii a vědět, kam směřujeme. To je základ. Avšak nejdřív, než se pustíme do OKR, Honza upozorňuje, že je nutné projít, zrevidovat nebo úplně nově vytvořit následující body, tzv. berličky (na workshopu jsme se tomu věnovali celé dopoledne, kdy jsme postupně praktickými ukázkami zjišťovali, o co ve skutečnosti jde):

  1. Kompetenční matice – v ní si určíme, jaké mají členové týmu hlavní, vedlejší činnosti, jaká je hierarchie či jak se bude vše reportovat a měřit. A nezapomeňte, že je důležité matici každý kvartál zrevidovat. Tip: koukněte na online přednášku Honzy z Reshoperu.
  2. Procesy každého člena týmu, každého úkonu nebo řešení problémů, ke kterým může docházet. To vše byste měli mít nadefinováno, sepsáno a pravidelně aktualizováno. Ušetříte si čas, peníze i nervy.
  3. Projektové řízení – najděte ten svůj správný nástroj a naučte se jej používat!
  4. Checklisty, díky kterým vše zrychlíte a vyvarujete se chyb.
  5. Revize marketingových kanálů.
  6. Analytika, protože je to nutnost. Honza doporučuje využívat nástroje třetích stran, například data z Google Analytics přetahovat do Data Studia. A hlavně, pokud to doteď neděláte, tak se naučte data vyhodnocovat. I super přesná a relevantní data jsou k ničemu, pokud se na ně nikdo nedívá.
  7. Provést revizi webu a kouknout se na konkurenci, udělat uživatelské testování atd.

Víte o tom, že již 5 let pravidelně vždy první středu v měsíci posíláme výběr těch nejdůležitějších informací z e‑commerce scény?

A teď můžeme konečně přejít na OKR. Honza doporučuje podcast o OKR od Glami

“Výhoda OKR je v tom, že to nejde jenom shora, ale OKR pracují s tím,  že předáváte zodpovědnost specialistům v týmu. Představme si je jako pyramidu,  která se definuje jak shora, tak i zespodu.”

Nahoře je tři až pět hlavních cílů, kterých chceme dosáhnout a přitom netříštit naši pozornost. Ty si stanovujeme na určité časové období, ideálně na kvartály a roky. Mají být motivační, odvážné a posouvat náš tým. Nesmíme zapomenout na vyhodnocování. A jak říká Honza, myslete na to, že i cesta je cíl.

Ve středu máme klíčové výsledky, které jsou vždy měřitelné nebo se o nich dá rozhodnout, zda byly splněny nebo nikoli (ano/ne) a je jich okolo 3-5 (př. chci zvednout konverzní poměr o XY %, chci zvednout návštěvnost webu o XY %). 

Základní desku tvoří jednotlivé úkoly, kterých může být 20 až 70 u jednotlivých klíčových výsledků. Každý úkol musí mít svou odpovědnou osobu. Úkoly jsou seřazené dle důležitosti. Jak si určit pořadí jednotlivých úkolů? Honza doporučuje prioritizovat si sepsané úkoly například pomocí frameworku PIE – určit jejich prioritu dle přínosu, nákladů a času. Ke každému konkrétnímu úkolu máme navíc report, takže víme, kolik času co komu zabralo.

Jednoduše řečeno, jakmile začneme plnit drobné úkoly vespodu pyramidy, budeme postupně naplňovat hlavní cíle celé firmy. 

“Důležité je, abychom věděli, kam jdeme.”

Díky OKR tvoříme celou firemní kulturu. Všichni členové týmu ví, na čem pracují a kam celá firma směřuje. Je to běh na dlouhou trať, ale přináší ovoce. 

O tom, jak funguje zavádění OKR do týmu a na co si musíme při zadávání dávat pozor, mluvil Honza Kvasnička i na večerním IM srazu dost podrobně. Proto bude asi nejlepší, když jej poslechnete sami přímo TADY z první ruky :-).

Přemýšlíte o změně? Kontaktujte nás

jednatelé společnosti

Buďte v obraze

Onlajnov

Onlajnov

Spolupořádáme sérii e-commerce konferencí s názvem Onlajnov. Přinášíme do Ostravy zajímavé řečníky z oblasti e-commerce, marketingu a podnikání a pomáháme tak udržovat i vzdělávat komunitu e-shopařů v našem kraji.
Buďte u toho.
Novinky

Newsletter

První středa v měsíci znamená zkoušku sirén. A taky 3IT newsletter plný novinek a tipů ze světa online podnikání, které pro Vás připravujeme již několik let. Buďte v obraze a sledujte náš e-commerce e-mailový měsíčník.
Kdy: První středy v měsíci
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zajímají Vás informace pod pokličkou?

Sledujte nás na sociálních sítích
Dočetli jste se až sem a nenašli jste co potřebujete?
3IT úspěšný e-shop s.r.o
Nad Porubkou 2353, Ostrava-Poruba, +420 602 449 719
© 2024 3IT úspěšný e-shop s.r.o
Všechna práva vyhrazena.