Jubilejní 70. IM sraz s Jakubem Čižmařem

Projektová manažerka Nikola Jakoubková
Nikola Jakoubková
6 minut čtení

Jak nastartovat emailing v roce 2020

Poslední téma v roce 2019 se neslo ve znamení rad v emailingu do dalšího roku. A věnoval se nám specialista na emailing na slovo vzatý ‒ Jakub Čižmař.

Pojďme si v krátkosti připomenout, co jsme se na jubilejním 70. IM srazu dozvěděli.

Vzali jsme to pěkně od základů. Pokud chceme totiž emailing opravdu řešit a využít z něj maximum, je třeba pracovat na něm postupně a neustále.

Nemá cenu řešit pokročilé funkce a fičurky, když nemáme zvládnutý základ, jako je nadefinovaný komunikační tón, připravená super šablona e-mailu, smysluplný mailingový plán, transakční e-maily, doručitelnost, akvizice kontaktů, čištění databáze. A těmto základním bodům jsme se podívali s Kubou na zoubek.

“80 % výsledků nám přinese, pokud budeme mít tyto základy ošetřené tip ťop.”

“Myslete na to, že emailing je součástí marketingového mixu, nestojí jen tak sám někde bokem, a tak je také nutné na něj pohlížet.”

Tón komunikace

Pokud jste si nenechali ujít ani IM sraz s Máriem Roženským, víte, že tón komunikace ve firmě je základem i při nastavení zákaznické podpory. Stále je to ale něco, co spousta firem vůbec neřeší a možná ani nechce. Přitom to může tolik vypovědět o vaší firmě a je to nedílná součást marketingu. Cílem každého e-shopu (a nejen e-shopu) by mělo být působit na zákazníka jednotně, uceleně. Dáváte tím tak najevo, že každý člen vašeho týmu ví, co dělá, že nejste žádní amatéři. A ať už má zrovna na starost například komunikaci na sociálních sítích Maruška nebo Tonda, pořád jste jedna firma, na kterou se zákazník rád obrátí, když má problém, dotaz, potřebu vám cokoli sdělit. 

Nezapomínejme, že i jednosměrná komunikace (newsletter, ppc kampaně, copywriting) musí těmto pravidlům odpovídat. Proto Kuba doporučil jasně si v týmu nadefinovat tón komunikace a hlavně pravidla vytisknout každému, kdo jakkoli komunikuje za vaši firmu navenek, a přilepit je na stůl. Tak je budete mít všichni neustále na očích a nebude to jen prázdný bod jedné z porad.

Jakub upozornil ještě na jednu chybu v rámci nastavení tónu komunikace, kterou dělá mnoho firem. Když si definujete tón komunikace, přemýšlíte nad tím, co se hodí k vašemu brandu, jak VY chcete komunikovat směrem k vašim zákazníkům. Zamysleli jste se ale někdy také nad tím, zda VAŠIM zákazníkům tento styl komunikace vyhovuje? Zda se opravdu hodí k vaší cílové skupině? To byl za mě velmi dobrý point.

ŠABLONA

Kuba upozornil na naprosté základy, které nesmí chybět v šabloně e-mailu, jaké jsou základní principy při tvorbě šablony a tipy pro nejlepší efektivnost. Jak zákazníkovi co nejlépe e-mail připravit tak, aby byl pro něj přehledný, obsahoval informace, které potřebuje, a v neposlední řadě zákonně povinné informace, na které nesmíme zapomenout.

PUBLIKAČNÍ PLÁN

“Jé, zítra bychom měli poslat newsletter, co tam dáme?” Dejte si novoroční předsevzetí, že tohle už se u vás nestane a že pro vás bude publikační plán naprostou samozřejmostí. Je totiž dalším klíčem k úspěšnému mailingu. Bez toho to prostě nikdy nebude ono. Musíme přeci vědět, co kdy poslat a hlavně proč. Dejte si pro začátek pravidlo, že pošlete jeden e-mail měsíčně. Zamyslete se u vás v týmu, co vaši zákazníci v daném měsíci v roce řeší.

Vytvořte si tak univerzální plán, který využijete každý rok a pak si jej budete pro daný rok jen upřesňovat.

Vánoce jsou každý rok ve stejnou dobu, spousta věcí se každoročně opakuje, tak proč se ve firmách opakuje stále stejný scénář, kdy v listopadu místo vánočního newsletteru odejde newsletter s úplně zbytečnou tematikou? A to jen proto, že jsme nevěděli, co tam dát, a­ nějak jsme zapomněli, že už vlastně zákazníci nakupují dárky?

Věřte, že čas, který budete věnovat univerzálnímu publikačnímu plánu se vám mnohonásobně vrátí. Celý tým bude vědět, ve kterém měsíci je třeba si ohlídat jaká témata, a budou schopni se nad nimi i více zamyslet.

TRANSAKČNÍ E-MAILY

Kuba si udělal statistiku otevřených transakčních e-mailů ve spolupráci s Mailkitem. Průměrný open rate transakčních e-mailů je 68,19 %!!! Konečně to máme černé na bílém a bez diskuze. Jsou strašně důležité! Je třeba si to uvědomit a fakt je pořádně vyladit. Budují váš brand, je to dost často první kontakt se zákazníkem, uděláte tímto první dojem. Jaké je očekávání od transakčních e-mailů? Posílejte jen to, co je důležité, žádné zbytečnosti, abychom zákazníka předem naučili, že nemá cenu většinu našich e-mailů otevírat! Ne, musí mít pocit, že cokoli mu pošleme, musí otevřít, protože dostane důležité informace!

Prošli jsme si šablonu transakčního e-mailu. Návrh rozložení prvků dle jejich důležitosti.

DORUČITELNOST

Aby vám mohl e-mail zafungovat, je důležité jej doručit! Mít ověřenou a zajištěnou doručitelnost. Většinou se vám o to postará nástroj, který používáte, je ale dobré vědět, zda všechny důležité bezpečnostní prvky jsou ošetřené (DKIM, SPF, DMARC, Feedback loop, double-opt.in).

AKVIZICE

Kde dochází ke sběru e-mailových kontaktů, jak se zákazníkem vykomunikovat sběr e-mailových adres správně a férově? Kuba nám doporučil, jaké lead magnety jsou vhodné pro sběr e-mailových adres, jak nad nimi přemýšlet, jak s nimi pracovat a jak je dobře vykomunikovat vůči zákazníkům. Důležité je mít promyšlený proces, jak chceme se zákazníkem, který se přihlásí k odběru, komunikovat.

Ukázal nám, jak by mohl vypadat například správný formulář pro odběr newsletteru a připomněli jsme si základní pravidla GDPR.

Na závěr dobrá rada nad zlato: čistěte svou databázi od neaktivních uživatelů. Mrtvé e-maily vám jen kazí a zkreslují statistiky, kazí vám reputaci a v neposlední řadě je to zbytečné vyhazování peněz.

Jestli vás téma zaujalo, podívejte se zde na záznam. ALE POZOR! Na konci Kuba přidal třešničku na dortu, která proběhla mimo video záznam. Bylo to super, ale více neprozradím 🤐. Nenechte si příště tyto perličky ujít a dorazte taky.

Mohlo by Vás také zajímat

Přemýšlíte o změně? Kontaktujte nás

jednatelé společnosti

Buďte v obraze

Onlajnov

Onlajnov

Spolupořádáme sérii e-commerce konferencí s názvem Onlajnov. Přinášíme do Ostravy zajímavé řečníky z oblasti e-commerce, marketingu a podnikání a pomáháme tak udržovat i vzdělávat komunitu e-shopařů v našem kraji.
Buďte u toho.
Novinky

Newsletter

První středa v měsíci znamená zkoušku sirén. A taky 3IT newsletter plný novinek a tipů ze světa online podnikání, které pro Vás připravujeme již několik let. Buďte v obraze a sledujte náš e-commerce e-mailový měsíčník.
Kdy: První středy v měsíci
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zajímají Vás informace pod pokličkou?

Sledujte nás na sociálních sítích
Dočetli jste se až sem a nenašli jste co potřebujete?
3IT úspěšný e-shop s.r.o
Nad Porubkou 2353, Ostrava-Poruba, +420 602 449 719
© 2023 3IT úspěšný e-shop s.r.o
Všechna práva vyhrazena.