Zeptali jsme se Marka Kršky, Product Ownera CZC.cz, na několik otázek, které zajímají snad každého e-shopaře. Nebudeme vás dlouho napínat a jdeme na to!
Na co jsme se ptali?
- Jaké jsou 3 nejdůležitější metriky, které má majitel e-shopu sledovat a proč?
- Co Tě dokáže zvednout ze židle, když nakupuješ na jiných e-shopech než je CZC.cz?
- Kam podle Tebe kráčí česká e-commerce?
Jaké jsou 3 nejdůležitější metriky, které má majitel e-shopu sledovat a proč?
Je to docela složitá otázka. V CZC nám každý den chodí z report serveru více než 80 ukazatelů, které monitorují výkon jednotlivých oblastí e-shopů – od základních metrik jako je konverzní poměr a průměrná hodnota objednávky až po výkon prodeje služeb či obrátkovost produktů.
Pro úplný začátek jsou ale nejdůležitější tyto metriky:
- Konverzní poměr
Proč je důležitý: Ukazuje, kolik návštěvníků vašeho e-shopu skutečně nakoupí. Vysoký konverzní poměr znamená, že váš obchod dobře funguje a lidé u vás rádi nakupují. - Průměrná hodnota objednávky
Proč je důležitá: Říká, kolik průměrně zákazníci utratí při jedné objednávce. Zvýšením této hodnoty můžete vydělat více peněz bez nutnosti hledat nové zákazníky. - Náklady na získání zákazníka
Proč je důležitý: Ukazuje, kolik stojí přilákat nového zákazníka pomocí reklamy a marketingu. - Podíl návštěvnosti placené/neplacené
- Placená reklama
Proč je důležitá: Placená reklama, jako jsou PPC (Pay-Per-Click) kampaně, Facebook Ads nebo Google Ads, může rychle přivést návštěvníky na váš e-shop. Sledujte, jak efektivní jsou vaše investice do těchto reklam. - Neplacená reklama
Proč je důležitá: Neplacená reklama, jako je optimalizace pro vyhledávače (SEO), obsahový marketing (blogy, články) a sociální média, přivádí návštěvníky na váš e-shop bez přímých nákladů na reklamu.
- Placená reklama
Jaké metriky sledovat:
- Organická návštěvnost: Kolik lidí přichází na váš web z vyhledávačů.
- Pozice ve vyhledávačích: Na jaké pozici se váš web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání.
- Engagement na sociálních sítích: Kolik lidí reaguje na vaše příspěvky, sdílí je nebo je komentuje.
Sledování obou typů návštěvnosti vám umožní:
- Porozumět, které kanály jsou nejefektivnější.
- Optimalizovat kampaně.
- Zvýšit návratnost investic.
Co Tě dokáže zvednout ze židle, když nakupuješ na jiných e-shopech než je CZC.cz?
Ke každému e-shopu přistupuji jinak, v závislosti na tom, jaké potřeby mám a jak je daný e-shop navržený. Pro mě je klíčové, jak jsou produkty filtrovány a jak jsou organizovány do kategorií. To mi dává náhled na to, zda je web přehledný a snadno použitelný.
Důležitým faktorem je také funkce vyhledávání. Je pro mě důležité, aby vyhledávání na webu fungovalo efektivně a nabízelo relevantní výsledky. Pokud jde o průchod nákupním košíkem, preferuji e-shopy, které umožňují výběr dopravy a platby před vyplněním osobních údajů nebo přihlášením. Taktéž preferuji možnost rychlého placení pomocí služeb jako je Apple Pay nebo Google Pay.
Kam podle Tebe kráčí česká e-commerce? Vidím několik klíčových trendů, které tady jsou a je potřeba se jim neustále věnovat, za mě tedy:
- Personalizace a zlepšení uživatelské zkušenosti: E-shopy se budou snažit stále lépe poznat a porozumět svým zákazníkům, aby mohly nabízet personalizované produkty a služby.
- Mobilní nákupy: S rostoucím využíváním chytrých telefonů se očekává další nárůst nákupů prostřednictvím mobilních zařízení. E-shopy budou muset zajistit, aby jejich mobilní aplikace a webové stránky byly optimalizované pro pohodlné a snadné nákupy.
- Rozšíření nabídky produktů a služeb: E-shopy budou rozšiřovat svou nabídku o nové produkty a služby, včetně digitálních produktů, služeb pro domácnost, nebo speciálních balíčků a slevových akcí.
- Udržitelnost a ekologie: S rostoucím důrazem na udržitelnost a ochranu životního prostředí, můžeme očekávat, že e-shopy budou více dbát na ekologické aspekty svého provozu, například nabízením ekologických produktů, minimalizací obalů a podporou recyklace.
Mohlo by Vás také zajímat


Věrnost zákazníků pod lupou: Proč není tak klíčová, jak si myslíme?


Kam kráčí česká e-commerce podle Honzy Kvasničky

