Kam kráčí česká e-commerce podle Vita Nikoliče

Iva Sikorová
Iva Sikorová
3 minuty čtení

Co má společného Mergado a švýcarský nožík?

Jednoslovně bych odpověděl: multifunkčnost. Mergado je takový „švýcarák“ na produktová data. Uživatel si s ním snadno upraví produktová data (XML a CSV feedy) – sám, bez čekání na programátora. A produktová data jsou základem ziskové inzerce. Obzvlášť dnes, kdy většina inzertních systémů jsou black boxy, do kterých moc nevidíš. Stejně tak ale s Mergadem můžeš snadno zkoušet otevírat nové reklamní portály (nové zdroje trafficu), nové prodejní portály (nové zdroje příjmu) nebo třeba expandovat. A nebo si dokonce měnit design e-shopu podle aktuálního počasí.


Co bys vzkázal e-shopařům / marketérům, kteří upravují feedy manuálně?

Že život je moc krátký na ruční úpravy feedů. Pracovat mají stroje, ne lidé. 🙂 Takže ať se nebojí automatizace. Navíc umět upravovat feedy je podle mě povinná výbava marketérů – speciálně těch, kteří klientům spravují PPC reklamy. Mimochodem, i NASA zařadila švýcarský nůž mezi základní vybavení astronautů na palubě raketoplánů. Samozřejmě, pokud jde o mini e-shop s pěti produkty, úpravy se dají dělat ručně a komplexní nástroj jako Mergado je zbytečný.


Jak by měli e-shopaři reagovat na čím dál silnější pozici marketplace?

Teď budu lehce kontroverzní. V Mergadu máme doplněk na napojení marketplace, takže bych měl všem e-shopům radit, ať tam jdou prodávat. Že na tom všichni zbohatnou. Bohužel s tím názorem nesouzním.
Online tržiště nejsou vhodné pro všechny e-shopy.
 Je to skvělá příležitost pro e-shopy s dobrými maržemi – ten pohyb lidí tam je a obrovské objemy objednávek se tam opravdu dají dělat. Ale pro e-shopy s nízkými maržemi to může být nejtvrdší soupeř v oktagonu.

Takovým e-shopům bych poradil utíkat. Utíkat směrem k vlastnímu unikátnímu zboží a usilovnější práci na brandu. Ať nemusí o pozornost soutěžit například s takovým Allegrem, Kauflandem nebo Amazonem.


Kam podle tebe kráčí česká e-commerce?

Vidím velký špatný.
 Ne, sranda. Nebudu parodovat Jolandu. Jsem odborník… Ale počkat… Já vidím ještě něco horšího. Mám obavu, že vcházíme do éry dominance marketplace a nefér soubojů s asijskými giganty. Malé e-shopy bez unikátního zboží a kvalitního brandu budou mít čím dál těžší pozici na trhu. Na druhou stranu věřím, že Češi a Slováci si s tím jako vždy dokážou poradit. Přece jen jsme v e-commerce hodně pokročilé trhy. Takže akorát kráčíme na pokročilejší level.


Jo, a jak jsem to myslel, že švýcarský nožík a Mergado jsou drahé nástroje?

No, pokud jste si koupili švýcarský nůž pouze na krájení “buřtů” v bezpečí tábora, tak je to drahý nástroj. Stejně jako když Mergado používáte pouze na napojení produktů na Heureku. I těch 300 CZK (dva obědy) je hodně.

Pokud se ale chystáte na výpravu za opravdovým dobrodružstvím, tak potom jsou Mergado a švýcarský nůž ti nejlepší pomocníci za minimální náklady („švýcarák“ teď koukám, že v průměru stojí 700 Kč :)).

Přemýšlíte o změně? Kontaktujte nás

jednatelé společnosti

Buďte v obraze

Onlajnov

Onlajnov

Spolupořádáme sérii e-commerce konferencí s názvem Onlajnov. Přinášíme do Ostravy zajímavé řečníky z oblasti e-commerce, marketingu a podnikání a pomáháme tak udržovat i vzdělávat komunitu e-shopařů v našem kraji.
Buďte u toho.
Novinky

Newsletter

První středa v měsíci znamená zkoušku sirén. A taky 3IT newsletter plný novinek a tipů ze světa online podnikání, které pro Vás připravujeme již několik let. Buďte v obraze a sledujte náš e-commerce e-mailový měsíčník.
Kdy: První středy v měsíci (poznáte dle zvuku sirén)
Preferujete raději LinkedIn než e-mail? Odebírejte zpravodaj.
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zajímají Vás informace pod pokličkou?

Sledujte nás na sociálních sítích
Dočetli jste se až sem a nenašli jste co potřebujete?
3IT úspěšný e-shop s.r.o
Nad Porubkou 2353, Ostrava-Poruba, +420 602 449 719
© 2025 3IT úspěšný e-shop s.r.o
Všechna práva vyhrazena.