Co má společného Mergado a švýcarský nožík?
Jednoslovně bych odpověděl: multifunkčnost. Mergado je takový „švýcarák“ na produktová data. Uživatel si s ním snadno upraví produktová data (XML a CSV feedy) – sám, bez čekání na programátora. A produktová data jsou základem ziskové inzerce. Obzvlášť dnes, kdy většina inzertních systémů jsou black boxy, do kterých moc nevidíš. Stejně tak ale s Mergadem můžeš snadno zkoušet otevírat nové reklamní portály (nové zdroje trafficu), nové prodejní portály (nové zdroje příjmu) nebo třeba expandovat. A nebo si dokonce měnit design e-shopu podle aktuálního počasí.
Co bys vzkázal e-shopařům / marketérům, kteří upravují feedy manuálně?
Že život je moc krátký na ruční úpravy feedů. Pracovat mají stroje, ne lidé. 🙂 Takže ať se nebojí automatizace. Navíc umět upravovat feedy je podle mě povinná výbava marketérů – speciálně těch, kteří klientům spravují PPC reklamy. Mimochodem, i NASA zařadila švýcarský nůž mezi základní vybavení astronautů na palubě raketoplánů. Samozřejmě, pokud jde o mini e-shop s pěti produkty, úpravy se dají dělat ručně a komplexní nástroj jako Mergado je zbytečný.
Jak by měli e-shopaři reagovat na čím dál silnější pozici marketplace?
Teď budu lehce kontroverzní. V Mergadu máme doplněk na napojení marketplace, takže bych měl všem e-shopům radit, ať tam jdou prodávat. Že na tom všichni zbohatnou. Bohužel s tím názorem nesouzním.
Online tržiště nejsou vhodné pro všechny e-shopy. Je to skvělá příležitost pro e-shopy s dobrými maržemi – ten pohyb lidí tam je a obrovské objemy objednávek se tam opravdu dají dělat. Ale pro e-shopy s nízkými maržemi to může být nejtvrdší soupeř v oktagonu.
Takovým e-shopům bych poradil utíkat. Utíkat směrem k vlastnímu unikátnímu zboží a usilovnější práci na brandu. Ať nemusí o pozornost soutěžit například s takovým Allegrem, Kauflandem nebo Amazonem.


Kam podle tebe kráčí česká e-commerce?
Vidím velký špatný. Ne, sranda. Nebudu parodovat Jolandu. Jsem odborník… Ale počkat… Já vidím ještě něco horšího. Mám obavu, že vcházíme do éry dominance marketplace a nefér soubojů s asijskými giganty. Malé e-shopy bez unikátního zboží a kvalitního brandu budou mít čím dál těžší pozici na trhu. Na druhou stranu věřím, že Češi a Slováci si s tím jako vždy dokážou poradit. Přece jen jsme v e-commerce hodně pokročilé trhy. Takže akorát kráčíme na pokročilejší level.
Jo, a jak jsem to myslel, že švýcarský nožík a Mergado jsou drahé nástroje?
No, pokud jste si koupili švýcarský nůž pouze na krájení “buřtů” v bezpečí tábora, tak je to drahý nástroj. Stejně jako když Mergado používáte pouze na napojení produktů na Heureku. I těch 300 CZK (dva obědy) je hodně.
Pokud se ale chystáte na výpravu za opravdovým dobrodružstvím, tak potom jsou Mergado a švýcarský nůž ti nejlepší pomocníci za minimální náklady („švýcarák“ teď koukám, že v průměru stojí 700 Kč :)).
Mohlo by Vás také zajímat


Teambuilding na vlnách


E-commerce SEO v éře AI: Jak připravit e-shop na druhou půlku roku 2025

