Každý projektový manažer, který nepřišel k řemeslu od programátorského křesla jistě zažil ten pocit, když vám programátor jako naschvál vůbec nerozumí. Není se čemu divit, už z principu býváme naprosto odlišné osobnosti a s tím souvisí i naše myšlenkové pochody a principy.
Zkusme si shrnout jednotlivá “myšlení”, samozřejmě velmi jednoduše a s jistou dávkou nadsázky. Obě osoby musí být velmi kreativní, ovšem pouze jednu z nich můžeme kreativcem nazvat: která to je, nechme čistě na vašem názoru.
Projekťák:
- Jednou větou by mohl být popsán jako empatik a jedno velké ucho plné názorů a rad.
- Samozřejmě všechny dobré rady jsou podložené konzultací s programátorem.
- Dokáže vymýšlet vzdušné zámky, které v jeho mysli dokonale fungují a pomáhají, od toho tu je. Bohužel ne všechno, co chce, nebo by rád slíbil druhé straně, lze připravit.
Programátor:
- Jednou stručnou větou by se dal popsat jako skvělý logik.
- Má výbornou představu o systému či jazyku, se kterým pracuje. Jeho mysl si hraje s pravidly, které mu vybraný jazyk vyhrazuje, a dokáže zázraky s krásně barevným textem.
Problém nastává, potkají-li se a konzultují práci pro klienta. Jeden má dokonalou představu a druhý má dokonalý systém a ani jeden se toho svého nechce pustit.
Jak jsme to vyřešili my?
Požádala jsem naše programátory, ať se mnou v takových chvílích mluví jako s novým programátorem, který svou kariéru teprve začíná. Chci, aby mi vysvětlovali mantinely, na které při práci můžeme narazit. Tím se jako projektový manažer můžu zamyslet nad situací, alespoň mírně obeznámena s problematikou, která mi znemožňuje úpravu připravit na 100 %, tak jak jsem chtěla. Na druhou stranu své kolegy programátory žádám, aby se vymanili ze svých pravidel a zkusili vidět to, co vidím já a klient.
Tento způsob není nejrychlejší a možná ani nejlepší, ale edukuje obě, ne-li všechny tři strany o fungování vyvíjeného systému. Dovoluje programátorovi popustit uzdu fantazii a posunout se za okraj vlastních možností. Drží projekťáka při zemi a učí jej pravidla, která je třeba dodržovat v rámci jazyka. Klient si může být jistý, že všechno, co pro něj děláme, je promyšlené a pokud něco není možné zpracovat, pak jsme prohledali všechny cesty i necesty a nabídli tu nejvhodnější možnou alternativu.