Partneři až na celý život?
Tvorba nového e-shopového řešení je velká investice, jak finanční, tak časová. Asi nikdo nevybírá nového dodavatele e-shopu na míru s vidinou toho, že za pár let projde celým tím procesem znovu. Proto je opravdu velmi důležité nehledět jen na cenovou nabídku, ale zjistit si, jak se vám bude s novým dodavatelem e-shopového řešení pracovat i v následujících letech.
Pokud již nyní e-shop na míru máte, zkuste se nejprve zamyslet nad tím, co vnímáte jako největší překážky ve vaší současné spolupráci. Podle nich si stanovte kritéria pro výběr nového dodavatele. Dvakrát do téže řeky nevstupujte! Nedělejte v rámci dlouhodobé spolupráce kompromisy v potřebách, které vám u současného poskytovatele brání v rozvoji vašeho byznysu. Je více než pravděpodobné, že pokud bude mít nový dodavatel stejné vlastnosti, budete s ním mít v budoucnu stejný problém jako nyní.

Za nás je zásadních několik klíčových faktorů, nad kterými byste se měli zamyslet.
- Jak dodavatel přistupuje k práci na projektu po jeho spuštění. Spuštěním e-shopu spolupráce teprve začíná. Ujistěte se, že nový dodavatel bude mít na vás dostatek času i po spuštění. Zajímejte se o to, jakým způsobem hospodaří s požadavky od klientů a jak rozděluje priority na práci vývojového týmu.
- Najděte si takové reference dodavatele, které jsou spuštěny alespoň 2 roky. Zeptejte se jich, jak dlouhodobá spolupráce s dodavatelem funguje a jak jsou spokojeni. Nedívejte se jen na nejnovější projekty.
- Zjistěte si, jak dodavatel přistupuje k vývoji e-shopu po implementaci. Mělo by být pro vás důležité, aby dodavatel fungoval jako váš parťák, který sám bude sledovat trendy v e-commerce a přicházet s nápady, jak váš e-shop posunout dál.
- Zajímejte se o to, jak moc je platforma nového dodavatele flexibilní pro další úpravy. Pokud budete nabídky srovnávat především podle ceny, mělo by vás zaskočit, když bude některá nabídka rapidně levnější. V tu chvíli byste se místo oslav, jak budete mít levný e-shop, měli zeptat, jak se mohlo stát, že je ta cena natolik odlišná.
Mnoho levnějších “e-shopů na míru” se tváří jako e-shopy na míru a může jít přitom spíše o typ krabice, kterou vám pro vaše prvotní potřeby „ohnou“. Na první pohled se to může možná zdát jako skvělý poměr cena/výkon a některým projektům to možná může stačit.
Měli byste se ale zamyslet, kde svůj e-shop vidíte za tři, za pět let. Hledejte takové řešení, které bude dostatečně flexibilní, aby nebrzdilo vaše vize a obchodní strategii. Podívejte se na e-shopy daného dodavatele z vícero úhlů, zkoumejte zkušenosti dodavatele s různými funkcemi na míru

- Pokud plánujete růst, expandovat, rozšiřovat portfolio, budete po svém boku potřebovat dodavatele, který vám kromě e-shopu bude schopen:
- navrhnout a připravit automatizace pro větší efektivitu práce
- pomůže vám s nastavením firemních procesů
- bude mít dostatek zkušeností s napojením různých řešení třetích stran a bude vám schopen i poradit např. s výběrem ERP. Nebo vám bude schopen dokonce sám připravit interní skladový systém, který vám bude ušitý na míru.
- bude schopen s vámi sdílet know how v rámci expanze a pomůže vám s přípravami, aby vstup na nový trh měl co nejhladší průběh
- tady si můžete doplnit své vlastní požadavky, které budou pro vás klíčové s ohledem na to, kam se svým byznysem směřujete.
- Zajímejte se o skladbu týmu, který se bude na vašem projektu podílet v implementaci i po něm. Vždy je lepším řešením, pokud váš projekt bude vést jeden projektový manažer. Ideálně i jeden hlavní vývojář, který bude mít celý projekt pod palcem a bude si kontrolovat práce ostatních vývojářů z týmu. Také se ujistěte, že po spuštění vám projektový manažer zůstane. Nespokojte se s návrhem, že po spuštění si vás budou přehazovat jako horký brambor různí členové zákaznické podpory. Zjistěte si, jak dodavatel přistupuje k řešení chyb a nových požadavků po spuštění. Zda má nějaké lhůty pro plnění požadavků a jaké jsou.
Váš e-shop představuje základní kámen vašeho podnikání a zaslouží si pravidelnou péči i po jeho spuštění. A to znamená spolupráci s daným dodavatelem několik dalších let. Při jeho výběru je tedy důležité pečlivě zvážit, zda splňuje vaše očekávání a potřeby, zda je „ten pravý“ pro dlouhodobou spolupráci.
Mohlo by Vás také zajímat


Od Belbina ke Gallupu: Jak jsme objevili superschopnosti našeho týmu


Kam kráčí česká e-commerce podle Marka Kršky

