Našli jsme svatý grál pro naše vývojáře i klienty

Jednatel firmy Michalis Katapodis
Michalis Katapodis
4 minuty čtení

Na naší přednášce v rámci ostravského Barcampu publikum zaujala část měření výkonu firmy, jednotlivých projektů a našich kolegů. Proto jsme se rozhodli toto téma ještě otevřít a sepsat tento příspěvek.

Dlouho jsme hledali férový model odměňování našich zaměstnanců. Měřit výkon vývojáře tak, aby byl spravedlivý k juniorům, standardům i seniorům, nebylo vůbec lehké. Po mnoha diskuzích s kolegy a majiteli dalších firem jsme takový model nakonec našli a upravili tak, aby odpovídal našemu poslání a firemní kultuře.

Seznamte se, tohle je Billing Time

Billing time (B.T.) je poměr pracovního úvazku vs. práce na fakturovaných úkolech. 

Příkladem:

Vývojář pracuje na plný úvazek = 8 hodin. Za den odreportuje např. 6,5 hodiny (víme, že pauzy v práci jsou důležité a zvyšují efektivitu, takže počítáme s odpočinkem, procházkou, kávou, svačinou, …). Z 6,5 odreportovaných hodin pracuje vývojář zhruba 4 hodiny na fakturovatelných úkolech. Zbytek odreportované práce bývají opravy, vývoj interních aplikací, porady, atd.

Tento poměr úvazku a práce na fakturovatelných úkolech sledujeme na třech úrovních - u našich kolegů, u projektů (tam sledujeme reporty vs. fakturace) a na úrovni celé firmy.  

Měříme, ale jak nastavit cíle a ty správně vyhodnocovat?

Na výpočet B.T. se zaměřujeme ¾ roku. Získali jsme tak detailnější pohled na výkon firmy, projektů a jednotlivých kolegů. Díky tomu jsme na datech viděli, že drobným vylepšením na úrovni osobních B.T., může firma dosáhnout velkého zlepšení. Tato myšlenka nám nedala spát. 

Sepsali jsme si základní oblasti, za které konkrétní lidé zodpovídají /kompetenční matice/. Tyto poznámky jsme dali dohromady s docházkou, reporty a fakturovatelným časem daného kolegy. Tak jsme určili cíle B.T. pro jednotlivé kolegy. Kolegům, kteří se starají o juniory, jsme jejich osobní B.T. ponížili o čas, který jim věnují. Zohlednili jsme vývoj interních aplikací a další časy, které vědomě investujeme do vývoje produktu, lidí a firmy. Získali jsme tak pro každého z kolegů unikátní číslo jeho B.T. cíle. Cíle, který je dosažitelný.

Motivace

A teď přijde to nejlepší. Pokud firma dosáhne svého cílového B.T., pak všichni kolegové, kteří splnili svůj osobní nastavený cíl, budou čerpat velmi zajímavé odměny z práce, která byla odvedena nad rámec stanoveného cíle. 

Tyto odměny dáváme kolegům kvartálně, protože jako v každém odvětví máme silnější a slabší měsíce /převážně jsou ovlivněny dovolenou, nemocí/. 

Tato motivace nám výrazně pomohla ke zlepšení primární myšlenky, na které naše podnikání stavíme. A tou je dodání hodnoty klientovi. Lidé od nastavení motivačních odměn nepracují jen na svých úkolech, ale pomáhají kolegům. Projekťáci se ptají více do hloubky při tvorbě zadání. Vývojáři nečekají na odpovědi v poznámkách v úkolu, ale aktivně se jdou zeptat co a jak, pokud narazí na něco neočekávaného nad rámec zadání úkolu. Celý tým je více semknutý, více chápe kontext klienta a dodání hodnoty. A to je prostě skvělé.

Výsledky

V telefonátech a na schůzkách naši klienti sami poukazují na pozitivní změny zejména v oblasti komunikace a kvality výstupů. Dopad zavedení Billing time na naše kolegy je také pozitivní. Kromě vyšší angažovanosti si všichni v 3. kvartálu sáhli na osobní odměny, někteří v řádech desítek tisíc. Výsledky B.T. pro další kvartál napovídají, že cíle budou naplněny znovu. A jak se promítly změny po zavedení B.T. z pohledu celé firmy? Naše společnost se při zachování počtu zaměstnanců zlepšila v obratu o 38 %. A to je myslím, skvělý výsledek, se kterým se dá dále pracovat. 

Jsme si vědomi faktu, že B.T. není samospásný. Je potřeba vše pravidelně kontrolovat a korigovat tak, abychom pracovali dle firemních hodnot, abychom dodávali klientům hodnotu, byli transparentní a féroví.

Plánujete také zavést do své firmy Billing time? Nebo Vás tento princip zaujal jako zaměstnance? Nejen o B.T si můžeme společně popovídat, stačí se zeptat. Koukněte na www.chcikvam.cz a nechte nám vzkaz.

Přemýšlíte o změně? Kontaktujte nás

jednatelé společnosti jednatelé společnosti

Buďte v obraze

IM Sraz

IM Sraz

Máme rádi středy, proto poslední středu v měsíci pořádáme pravidelné setkání s přednáškou s tématy točící se kolem e-commerce, podnikání na internetu a marketingu.
Příští IM sraz bude 25. března 2020  Zatím zrušeno
na téma Strategie v online od Honzy Kvasničky
Novinky

Newsletter

První středa v měsíci znamená zkoušku sirén. A taky 3IT newsletter plný novinek a tipů ze světa online podnikání, které pro Vás připravujeme již několik let. Buďte v obraze a sledujte náš e-commerce e-mailový měsíčník.
Kdy: První středy v měsíci
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zajímají Vás informace pod pokličkou?

Sledujte nás na sociálních sítích
Dočetli jste se až sem a nenašli jste co potřebujete?
3it úspěšný e-shop s.r.o
Studentská 17, Ostrava-Poruba, +420 602 449 719
© 2020 3it úspěšný e-shop s.r.o
Všechna práva vyhrazena.