V předchozích dílech našeho seriálu jsme si již řekli, proč je rychlost vašeho e-shopu důležitá a jak ji měřit, a ukázali jsme si také, jak vyřešit jeden z nejčastějších problémů s rychlostí, a to neoptimalizované obrázky. V dnešním díle se podíváme na 10 tipů, které vám pomohou rychlost vašeho e-shopu zase o kousek vylepšit.
1. Snižte počet malých obrázků
Pokud máte na vašem webu desítky malých obrázků (ikonky) a váš webhosting nepodporuje protokol HTTP2, tak zvažte sloučení těchto obrázků do jednoho (sprite). Ušetříte tak čas s načítáním několika malých souborů.
2. Zapojte Lazy Loading
O líném (lazy) načítání obrázků jsme si říkali už v minulém díle. Nezapomeňte proto kromě redukce velikosti obrázků zapojit i jejich odložené načítání. Obrázky načítané metodou Lazy Loading se návštěvníkovi načtou až v okamžiku, kdy k nim doscrolluje. Nenačítají se tedy zbytečně hned po otevření stránky a proces renderování stránky se může věnovat jiným věcem, tím se zlepší celkový dojem z rychlosti načtení stránky.

3. Odstraňte nepoužívaný kód
Pokud, jak se říká, jede váš e-shop už “druhé gumy” a má tedy již něco za sebou, tak určitě prošel nemálo proměnami a redesignem. Po takových úpravách nezřídka kdy zůstanou v projektu kusy již nepoužívaného kódu nebo CSS stylů. Ty se již k ničemu nepotřebují, ale poněvadž se stále načítají, tak zpomalují rychlost načtení. Pryč s nimi.
4. Nastavte asynchronní a odložené načítání
JavaScriptové soubory lze načítat dvěma různými způsoby – synchronně či asynchronně. Při synchronním načítání se soubory načítají jeden po druhém podle jejich pořadí na stránce. Při asynchronním načítání se načítají zároveň. Prohlížeč pak při zpracování scriptů nečeká, až se stáhne předešlý script, ale současně stahuje a zpracovává další scripty. Proces zpracování stránky pak nečeká na to, až se načte nějaký “vypasený” script, tak jako u synchroního zpracování.
5. Komprimujte
Zapněte na serveru kompresi (Gzip nebo Deflate) pro HTML, CSS a JS. Prohlížeč pak tyto soubory bude stahovat komprimované a ušetří čas na přenos po síti. Nemusíte mít strach s dekompresí si moderní prohlížeče snadno poradí. Pozor, kompresi má smysl nastavovat jen u textových souborů. Komprimovat datové soubory, jako jsou obrázky, smysl nemá.
6. Zredukujte přesměrování
Co nejvíce snižte přesměrování na vašem e-shopu. Jedno přesměrování na novou URL adresu je v pořádku, pokud je ale přesměrování více a prohlížeč musí zmateně přecházet z jedné URL adresy na druhý, tak se prodlužuje čas pro zpracování stránky. Pravidelně také kontrolujte nefunkční odkazy, které ve vašem e-shopu vznikají.
7. Zapněte cache
Veškerý váš statický obsah ukládejte do mezipaměti prohlížeče (cache) s maximální možnou platností. Soubory se pak při příštím načtení stránky nebudou znovu stahovat, ale zobrazí se z vašeho disku, kde budou uloženy v cachi prohlížeče.
8. Zlepšete odezvu serveru
Pryč jsou ty doby, kdy jste s e-shopem začínali a stačil vám freehosting někde na Pipni.cz. Je na čase prověřit, zda už váš e-shop nedospěl z pubertálních let do plnoletosti a jeho návštěvnost se již nevymyká možnostem aktuálního hostingového řešení. Investice do pořádného “železa” se vám určitě vyplatí. Kromě optimalizace a posílení výkonu HW prověřte i správné nastavení serveru a jeho služeb.
9. CDN
Ruku v ruce s optimalizací webového serveru jde i rozhodnutí, zda nasadit na vašem e-shopu CDN. CDN (Content Delivery Network) je server (datové úložiště), na kterém můžete mít své obrázky a další obsah. Standardně jsou vaše stránky a obrázky uloženy na jednom serveru u vašeho poskytovatele hostingu. A stránky se vždy načtou z tohoto serveru, ať jste kdekoliv na světě. Při použití CDN se pak obsah automaticky ukládá na servery umístěné po celém světě. Hlavnímu serveru se pak “uleví” při servírování stránek, protože obrázky a další obsah se načítá z jiného serveru, a bude mít více “energie” na renderování obsahu. Nasazení CDN má velký význam, pokud operujete na více geograficky oddělených trzích. CDN můžete mít totiž v různých regionech a návštěvníkovi pak doručujete obsah z geograficky bližší serverovny. Což má velký vliv na rychlost přenosu, například obrázků do prohlížeče. Pokud tedy prodáváte například v USA, tak se obrázky netahají “přes oceán” ze serverovny někde v Evropě, ale stahují se z lokální CDN, která je fyzicky umístěna v Americe.
10. Videa svěřte specialistům
Ještě větším problémem pro přenos než obrázky jsou videa. Proto je potřeba věnovat pozornost i jim. Nikdy svá videa nenahrávejte na FTP, tedy na váš server. Následné přehrávání (streamování) videa z vašeho serveru je jednak náročné na HW a také bude vždy pomalejší, než když video svěříte některé specializované službě jako je YouTube nebo Vimeo. Videa se tak budou načítat přímo z dané služby a zásadně nezatíží váš server.

Pomalé načítání e-shopu může mít spoustu důvodů. Je tedy potřeba měřit, testovat a zjišťovat, co brzdí právě ten váš e-shop. Doufáme, že jsme vám těmito tipy alespoň určili směr, kterým se při vašem testování máte vydat.
Mohlo by Vás také zajímat


Boj mezi softwarovými giganty na poli AI se zostřuje


Strojové překladače využívající umělou inteligenci

